ROLAND M48 - цифровий моніторний REAC-мікшер.
За кілька десятиліть використання сценічного моніторингу склалася технологія, коли звукорежисер що приходите до нього мікрофонних і інструментальних каналів збирає мікс, який надсилав потім на шину посилу ((AUX), а на сцені сигнал з цієї шини подається в стоїть перед виконавцем монітор. Кількість моніторних міксів, відповідно, визначається числом AUX-шин. Зворотній зв'язок між музикантом і звукорежисером досі полягає переважно в переговорах на саунд-чеку, де, як відомо, однією з найдовших процедур явл ється відбудова персонального моніторингу для музикантів на сцені. Це не тільки запобігання горезвісного "свисту" мікрофонів, а й банальна установка рівнів гучності інших музикантів в моніторі для конкретного виконавця. Однак на концерті такі розмови виключені, і доводиться вдаватися до відволікає глядачів і що заважає музиканту жестикуляції . Практика показує, що звукорежисери ці рухи не завжди оперативно помічають і не відразу вносять потрібні зміни. Все це неминуче позначається на зручності роботи на майданчику, а потім і на якості шоу.
Основні особливості ROLAND M48:
- присвоїти ім'я (запам'ятовується безпосередньо в M-48 і відображається при підключенні до інших систем)
- зібрати індивідуальну шину, тобто заздалегідь відбудувати рівні і панораму кожного з каналів до рівнів груп, в які вони потраплять.
- сформувати групи (до 16) для кожного з підключених пультів M-48, просто проставивши у відповідній таблички "хрестики"
- відрегулювати майже всі параметри, за винятком тільки рівнів AUX, вбудований мікрофон і гучності на лінійному виході
- зберегти в пам'яті M-48 настройки сцени (до 16 пресетів)
- скопіювати будь-який з параметрів на інший M-48.
Тому над вирішенням завдання прискорення та спрощення саундчеку б'ються багато виробників концертного обладнання. Наприклад, одним з найпоширеніших способів є застосування In-Ear систем, здатних, серед іншого, захистити як музиканта, так і публіку від акустичної заведення мікрофонів без придушення частот, на яких вона утворюється. Однак застосування вушних моніторів все одно не вирішує проблему оперативного регулювання балансу в моніторах. Крім того, не всі пульти мають необхідною кількістю AUX-шин, а в умовах вітчизняної концертної діяльності, коли під рукою може виявитися консоль, далеко не відповідає завданням конкретного концерту, це змушує звукорежисерів "утискувати" свої мікси до можливостей пультів.
Система ROLAND M48 пропонує піти від класичного створення індивідуальних моніторних міксів моніторним (або FOH) звукорежисером і віддає оперативне управління персональним моніторингом самим музикантам. Персональна система управління моніторингом дозволяє музикантам уникнути "театру міміки та жесту". Уявіть собі - щоб підняти, наприклад, гучність ударних в моніторах басиста, йому більше не потрібно розмахувати руками на сцені, намагаючись пояснити звукорежисеру, що і як поміняти. За допомогою мікшера ROLAND M48 музикант сам крутить заздалегідь підписану ручку на індивідуальному пульті ROLAND M48і результат миттєво стає таким, як потрібно.
Давайте ближче розглянемо, як працює ROLAND M48. Кожен пульт ROLAND M48 отримує і харчування і сигнал по звичайному кабелю CAT5. Завдяки цьому не буде потрібно зайва розетка на сцені, так і проводів під ногами буде менше. По одному кабелю передається до 16 груп каналів, для чого застосовується фірмовий протокол REAC (Roland Ethernet Audio Communication). Групи формуються ще до пульта M-48 різними способами (про них нижче).
На верхній панелі мікшера ROLAND M48 є 8 ручок з діодним індикацією параметра, який в даний момент регулюється. Зліва від ручок - дві кнопки перемикання двох шарів, з 1 по 8 і з 9 по 16 групи. Праворуч від ручок розташовуються кнопки, що дозволяють вибрати, який саме параметр регулюється в даний момент: рівні гучності, панорама, еквалайзер або ревербератор. Важливо відзначити, що всі ці параметри відносяться тільки до того сигналу, що відтворюється з ROLAND M48, і управляються вони окремо для кожної групи. Над ручками знаходяться звичні індикатори каналів і кнопки Solo. Здавалося б, для цілей управління персональним моніторингом цим можна було б і обмежитися, але інженери Roland вирішили, що можна додати ще кілька корисних функцій.
Перш за все, важливо відразу визначитися, куди піде сигнал з ROLAND M48. Звичайно, найкращим поєднанням стане зв'язка ROLAND M48 з In-Ear моніторами, так як вона дозволить і уникнути проблем з якістю звуку, і додасть оперативності, але такий варіант не єдиний. У разі якщо це підлогові монітори, на задній панелі ROLAND M48 є лінійні лівий і правий TRS-виходи. Для цього підключення існує окрема ручка управління на верхній панелі.
У разі використання In-Ear моніторингу є два виходи на навушники 6,3 мм і 3,5 мм з регулятором вихідного рівня. Для них же передбачений і вбудований ambience-мікрофон на задній панелі.
У разі використання In-Ear моніторингу є два виходи на навушники 6,3 мм і 3,5 мм з регулятором вихідного рівня. Для них же передбачений і вбудований ambience-мікрофон на задній панелі, що дозволяє чути в навушниках все, що відбувається на сцені. Це дуже корисна функція, тому що після появи вушних моніторів багато виконавців стали скаржитися, що їм некомфортно чути тільки сценічний мікс без живого відгуку залу. Окремо варто відзначити і наявність на приладі AUX-входу. Завдяки йому можна підключити до ROLAND M48 будь-яке джерело аналогового стереосигнала. Наприклад, у барабанщика з'явиться можливість підключення власного кліка.
Cумміруя все вищесказане, можна зробити висновок - ROLAND M48 являє собою дуже вдалий прилад: компактний, багатофункціональний і, що не менш важливо, простий в розумінні і використанні. Однак виникає питання: як його можна підключити до наявних систем?
Для комутації, живлення та управління найкраще підходить спліттер Roland S-4000D, хоча його можна замінити на будь-який інший гігабітний спліттер, але при цьому необхідно подати живлення в кабелі CAT5 за допомогою спеціальних пристроїв. Однак при можливості краще все ж використовувати S-4000D, так як цей спліттер не тільки обладнаний технологією POC (Power on Cable), але і дозволяє підключити відразу вісім ROLAND M48. Важливо відразу для себе відзначити: вісім - не межа для системи в цілому, а межа тільки для одного спліттера. Для того щоб в системі було стільки пристроїв M-48, скільки потрібно, достатньо просто підключити послідовно один спліттер до іншого.
Сам же спліттер підключається до будь-якого наявного пульту, аналоговому або цифровому. Це підключення можливе або завдяки стейджбоксам (у випадку з аналоговими консолями), або завдяки S-MADI конвертору. S-MADI перетворює цифровий протокол REAC в MADI, який підтримують сьогодні майже всі виробники цифрових пультів. Зрозуміло, при використанні консолей Roland такі додаткові перетворювачі не знадобляться, так як спліттер підключається безпосередньо до консолі.
Тепер, нарешті, розглянемо формування груп для кожного ROLAND M48. Управління всіма ROLAND M48 в рамках однієї системи проводиться централізовано з одного джерела. У разі використання консолей Roland управління виробляється з консолі, в разі інших консолей використовується безкоштовний додаток для PC / Mac. У цьому випадку комп'ютер підключається до або стейджбоксу, або до S-MADI. При цьому важливо відзначити, що функціонал всіх способів управління ідентичний і всі вони рівноцінні.
У додатку (або на блоці управління на пульті) можна індивідуально управляти практично всіма параметрами кожного з пультів ROLAND M48, підключених до системи (а всього можна підключити до 99 пультів). Всі ці дії, як правило, проводяться один раз, оскільки можна використовувати створені заздалегідь пресети. Як і у випадку з звичними цифровими консолями ці пресети - відмінне підмога, що заощаджує час саундчеку.
Технічні характеристики ROLAND M48:
Вхідні канали
Вихідні канали
Номінальний вхідний рівень
Номінальний вихідний рівень
Роз'єми
Київ, Київська область, Одеса, Дніпро, Львів, Харків, Донецька область, Херсон, Полтава, Запоріжжя, Закарпаття, Черкаси, Тернопіль, Суми, Миколаїв, Вінниця, Хмельницький, Івано-Франківськ, Чернігів, Житомир, Рівне , Кривий Ріг, Чернівці, Волинь, Кропивницький, Луганська обл. інші міста України.